Thursday, July 10, 2008

PRiSoN BReaKeR



Pernah terfikir bahawa kehidupan kita sebenarnya terpenjara? Tipu la kalau korg tak pernah langsung terfikir mcm yang aku fikir. Ya... dalam dunia yang bebas sebenarnya kita terpenjara. Terpenjara oleh kongkongan org-org yang kononnya berautoriti lebih tinggi dari kita.

Actually, since aku kecik aku selalu terfikir mcm tu. Masa aku kecik mmg susah giler nak keluar rumah coz mak bapak aku mmg tak bagi kebebasan sepenuhnya untuk aku bercampur gaul dengan org-org sekitar aku. Alasan utama mereka, aku masih mentah dan tak tau ttg segala macam benda ttg hidup. Masa tu aku tak kisah sebab aku tau mak bapak aku mmg berfikir ttg keselamatan aku dan tak mau aku sebarangan bergaul dengan org lain walaupun hati aku memberontak.

Then, masuk sekolah asrama... lagi lah hidup aku terpenjara. Igtkan bebas dari mak bapak... tapi lagi seksa terkurung kat sekolah asrama dengan mcm-mcm peraturan yang kadang-kadang tak masuk akal (bayangkan kat sekolah dulu sembhyg sunat duha pun dah jadik wajib...siap kena amik nama lagi kalau tak pergi). tapi apa nak buatkan... dah cikgu ada autoriti mcm tu... so kena ikutlah walaupun terasa azzabnya.

Pastu aku masuk matrikulasi and universiti... fuh... rasa dah 'dewasa' skit. Seronok gak hidup di alam kuliah nie. Walaupun exam susah nak mampus... tapi still boleh diharungi gak sebab masa nie rasa seperti dah bertanggungjawab terhadap diri sendiri. Peraturan-peraturan universiti tu biasa ar... plg teruk pun result kena tahan kat Jabatan Akademik sebab tak settle lagi yuran pengajian dgn Bendahari UKM. Or, plg cuak pun sebab kena tahan dgn Papa Yokies sebab takde kat matrix masa balik dari KJ maju kul 2-3 pagi (rindu ngan Papa Yokies... dah kurus ke blum org tua tu? huhuhu...). Pendek kata, kongkongan kat universiti dulu takde la seteruk masa sekolah asrama and matrikulasi dulu... hehehe...

Tahun berganti tahun... pelbagai ranjau dan onak duri telah dilalui (mcm ayat novel la plak). Tahun ini umur aku sudah ke dua puluh lapan. Dengan jiwa yang lebih matang 'mengabdikan' diri sebagai pendidik anak bangsa. Fuh... bukan senang woo nak ajar budak-budak... lagi-lagi budak pandai... banyak udang banyak garamnya... hehehe...

Walau umur hampir mencecah tiga puluh, tetapi jasad dan minda masih terpenjara. Aku keluar dari penjara Batang Berjuntai yang serba dhaif, berpindah ke Penjara Sona di bumi Shah Alam. First time aku jejak kan kaki kat sini aku dah dapat 'hidu' kebusukan Penjara Sona yang penuh kolot dan jelek. Kononnya penjara bertaraf dunia... tetapi mind masih berada di kelas ketiga. Di penjara ini, yg berautoriti akan SENTIASA BETUL, TIDAK BOLEH DIKRITIK dan MESTI DIHORMATI SEPANJANG MASA. Di penjara ini juga, pengalaman sebagai 'banduan' (siapa yang menghuni paling lama) perlu diambil kira. Banduan part time atau banduan kontrak langsung tidak boleh bersuara walau setinggi mana pun jeriji demokrasi di dalamnya.

Maka jadilah aku banduan yang sering 'diliwat' oleh banduan-banduan uzur dengan sistem penjara yang meletihkan. Dengan rutin yang tidak memberi ruang untuk sebarang peningkatan kepakaran, banduan baru akan sentiasa 'diliwat' dan dimangsakan. Letih... bosan dan memeningkan. Suatu sistem di mana pihak yang berautoriti (kononnya) langsung tidak berfikiran terbuka dalam menerima idea-idea baru dan pandangan

Sampailah masa untuk aku 'keluar' dari Penjara Sona ini... tidak ada seorg pun banduan yang sanggup 'diliwat' sepanjang masa dengan sistem yang ortodok dan jumud. Selamat tinggal Sona... sudah sampai masanya untuk aku melarikan diri dari kesengsaraan 'diperhatikan' dan diawasi oleh banduan-banduan uzur yang acapkali mencari kesilapan demi kesilapan.

Walaupun aku banduan atau hamba kepada kerja, aku juga punyai maruah dan harga diri. Tidak tergamak membiarkan diri ini 'diliwat', dilacuri serta langsung tidak dihargai. Sekali lagi, selamat tinggal Sona... terima kasih kepada makcik-makcik cafe yang baik hati, tukang sapu yang sentiasa senyum, juga kepada rakan-rakan sepenjara yang sentiasa memberikan sokongan dan dorongan. Rezeki itu berada di mana-mana... yang penting ia halal dan kita bergembira dalam menjalani hidup.

Sukar sungguh hidup sebagai banduan... yang mesti akur dengan segala peraturan dan undang-undang. Terasa besar sungguh dosa di alam ini sehinggakan seorang banduan itu sentiasa ditindas dan diperlakukan sewenang-wenangnya tanpa belas ihsan. Sudah tiba masanya aku 'melarikan diri' dari penjara puaka ini... semoga ada ruang yang lebih bebas untuk aku hidup dan bernafas.




P/S - Kat penjara tempat aku nie nak g cafe beli air pun menjadi satu kesalahan... Tiba-tiba terasa rindu kat mak and abah... walau kdg kala rumah itu ibarat penjara, tetapi ia masih syurga dunia yang tiada tandingannya.

5 comments:

Anonymous said...

oh maksudnye ko dah berenti keje la ni...

best ape duk kt penjara sona kalau ada michael scofield. boleh lari dari penjara sama-sama...hehehe

takle, gurau je. kadang-kadang kerja kite tu dah memang best dan kita pun suka bekerja, tapi persekitaran tu yang buat kita pressure...

bilalah budak-budak aku nak paham konsep probability selain main guli ni? hmm....

NuMB3RS said...

main guli? wat apa?

Anonymous said...

ala ko ingat tak masa sekolah menengah dulu, kite belajar kebarangkalian..

dalam satu bekas ada guli merah, biru dan hijau. berapa kebarangkalian dapat guli hijau?

Anonymous said...

kesiannya, aku ingat ko terbang bebas umpama burung-burung

NuMB3RS said...

takpe... jap lg aku bebas... huhuhu...