Tuesday, July 8, 2008

KISaH LiWaT YG DiSeNSaSiKaN




Hari ini agak suram. Matahari seolah-olah malu-malu lipan di balik awan mendung. Kat opis mmg sejuk. Baru je abis kelas pagi tadi... dengan budak-budak baru kelas Sihpmem. Nothing special to say about them. Baru kelas pertama... diorg macam cuak je ngan aku. And sepanjang kelas tu pun diorg tak byk sgt interaction sebab ada Test yg pertama dalam minggu pembelajaran diorg. Mengantuk gak ajar kelas mcm nie... sebab tak ada perkara-perkara pelik dan sensasi yg berlaku dalam kelas. So far, diorg semua just average... kena tunggu minggu-minggu yg seterusnya utk mencari gali apa 'menarik' dan 'sensasinya' kelas Sihpmem ni.

Dalam teori pembelajaran dan pengajaran (nie bukan PCK ya), sesuatu yg sensasi dan menarik itu adalah PERLU untuk mewujudkan suasana pembelajaran yg mengujakan dan seimbang di dalam kelas. I don't mind kalau ada budak yang bermasalah dalam kelas, budak buat bising or budak cun yg sentiasa control ayu... sebab bagi aku, karaktor-karaktor mcm nie lah yang akan 'mewarnakan' kelas tersebut. Semakin pelik perangai mereka, maka semakin menarik proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Takde la aku rasa bosan tahap kerbau membebel sorg-sorg depan kelas.

Mengapa perlunya sesuatu yg bersifat sensasi? Jawapan mudah : untuk menutup kebosanan dan kesuraman persekitaran. Kisah paling hangat (yg disensasikan semula) ialah kisah Brokeback Mountain DSAI dengan seorg budak tak lepas universiti bernama Saiful (tetiba citer pasal politik plak). Mmg sensasi dan popular sehinggakan Mak Munah kat kampung dan adik Aiman yang baru umur 5 tahun pun boleh sebut perkataan LIWAT tanpa segan silu.

Sama ada benar atau palsu kes ini... itu bukan titik pertikaiannya. Pokok persoalan di sini adalah SENSAI LIWAT ini utk menutup apa? Adakah kisah dalam kain pelikat ini bertujuan untuk menutup :-



# Tindakan zalim kerajaan yang menaikkan harga minyak sehingga lebih 40% sedangkan Malaysia adalah antara negara pengeluar minyak dunia?

# Kekalahan yang mengaibkan bagi Barisan Nasional dalam PRU 12?

# Gossip skandal seks najib Tun Razak dan penglibatan isterinya dalam kes pembunuhan Altantuya?

# Kehilangan Bala selepas menarik balik akuan bersumpahnya?

# 'Pertelingkahan senyap' Abdullah Badawi dengan timbalannya?

# Kes undi tak percaya terhadap Perdana Menteri?

# Kemaraan Pakatan Rakyat untuk menumbangkan Barisan nasional?

# Atau untuk menutup kelemahan kerajaan yang dimalukan Singapura kerana gagal mempertahankan hak dan kedaulatan Pulau Batu Putih?



Pelbagai kemungkinan boleh berlaku. Kisah liwat dalam selimut yang sepatutnya menjadi rahsia, secara tiba-tiba disensasikan semula. Mengapa sensasi sebegini berlaku?

Dalam keadaan yang sensasi sebegini, maka terbongkarlah perpaduan Melayu yang goyah, perbalahan sesama muslim yang tidak berkesudahan dan fitnah berleluasa di kalangan kita yang sebangsa dan seagama... semuanya disebabkan doktrin politik yang berbeza. Seharusnya perbezaan pendapat dan aliran fahaman politik mampu memberi 'rahmah' kepada kita semua, tetapi sebaliknya telah berlaku.

Kisah liwat sebegini telah menelanjangkan betapa longgarnya perpaduan bangsa dan betapa murahnya minda kita sebagai muslim yang saling tuduh-menuduh serta fitnah-memfitnah antara satu sama lain sehingga memungkinkan musuh-musuh Islam "menikam kita dari belakang" tanpa kita sedari.

Kepada pemimpin di atas sana, tidak kiralah fahaman apa yang dianuti... bermuhasabahlah (bukan bermubahalah ya) seketika untuk mencari penyelesaian terbaik demi keagungan bangsa, agama dan negara. Cari jalan penyelesaian yang baik dengan mengetepikan dulu aliran politik kepartian yang menyusahkan demi kebaikan seluruh rakyat Malaysia.

Kadang-kadang, aku rasa lebih baik menjadi pendidik kepada pelajar yang 'biasa-biasa' sahaja... daripada mendidik pelajar yang sentiasa mencetuskan kontroversi dan sensasi dengan perangai mereka, kerana kita tidak tahu untuk apa sensasi dan kontroversi itu diwujudkan : adakah untuk menguji kita, atau menggambarkan 'kemendungan' hati mereka yang dahagakan perhatian....





P/S - Malas plak nak g klas kul 2 nie... awan masih mendung... matahari masih malu-malu lipan... kesejukan masih mencengkam. Rasa nak balik umah tidur bogel dalam selimut je... muahahaha...

3 comments:

Anonymous said...

diorang nakkan perhatian tu, kekadang nak jugak alih perhatian...

zaman sekarang any kind publicity is a good publicity... eventho it'll attract negative attention

NuMB3RS said...

aku tak sukakan perhatian.. tp populariti...

Anonymous said...

kalau ko popular automatik org akan peratikan ko...