Thursday, July 17, 2008

CeRiTa TeNTaNG SaHaBaT



"I value the friend who for me finds time on his calendar, but I cherish the friend who for me does not consult his calendar". ~Robert Brault


Minggu ini adalah minggu yang agak menenangkan... aman tanpa sebarang gossip atau kontroversi. Rasanya dah letih dah kerja kat sini... memang dah sampai masanya untuk aku berundur dan mencari rezeki di tempat lain. Berhijrah ke suatu tempat yang lebih tenang di mana wujudnya orang yang lebih menghargai kemahiran dan sumbangan aku. Sedih sebenarnya nak tinggalkan member-member or klik-klik kat opis aku nie. Sometimes aku rasa hubungan aku kat sini dengan kawan-kawan aku (Pak Wan,Farah,Asma and Datin), dah macam adik-beradik. Segala suka-duka, semua kami kongsi bersama.


Last week memang minggu yang sangat mendera jiwa. Kepala aku dah buntu dan meluat dengan kerenah 'org-org tertentu' kat tempat aku nie. Siapa kata Malaysia negara demokrasi? Takrif demokrasi di malaysia sudah berubah disebabkan politik lapuk mentaliti Melayu kelas ketiga yang kononnya mempunyai autoriti dalam sistem yg mereka duduki. Di Malaysia, kalau anda masih 'muda' or 'baru', jangan sekali-kali menggatal nak menjadi kreatif dengan memberi idea atau pandangan. Rebung harus dilentur mengikut buluh tua yang dah nak reput. Maka gagal dan tertolaklah teori kreativiti seperti yang dikemukakan oleh ramai tokoh pemikir yang ada di dunia sekarang!


Kadang-kadang aku terfikir nak tukar bidang kerja. Rasa macam nak jadik penyanyi or pelakon je. Dulu aku terfikir gak nak jadi penyanyi. Menyanyi untuk menghiburkan org... best kan? Walaupun suara aku tak sehebat Mawi dan vokal tak sejantan Jamal, tapi aku boleh berusaha ke arah tu (boleh g kelas vokal mcm Bob Petronas... hahaha...). Takde benda yang mustahil dalam dunia nie. Rowan Atkinson yg jadik Mr.Bean tu study electrical engineering gak... siap jadik lecturer lagi. Multi-talents dalam dunia nie bukannya sesuatu yang menghairankan. Si genius matematik Sufiah Yusuf pun boleh hebat sebagai Shilpa Lee di ranjang!


Tapi umur aku dah semakin berusia. Tak sesuai dah kalau nak jadik penyanyi (lagi la tak sesuai kalau nak jadik pelacur... huhuhu). Kalau setakat nak memekak kat RedBox tu boleh ar. Saja suka-suka sebagai hobby mengisi masa lapang dan meredakan ketegangan (bukan ketegangan lain ek...hahaha).


Wei apa aku citer ni? Aku hari nie sebenarnya nak citer pasal SAHABAT BAIK aku. Nama dia Kyo (perasan mcm Kyo Kusanagi... tapi lawan KOF dgn aku kalah gak). Kyo nie (seperti di dalam gambar) boleh aku kategorikan sebagai antara SAHABAT SEJATI aku yang sentiasa sanggup meluangkan masa bersama-sama aku tatkala aku dirundung malang dan ketika aku dalam kesedihan.


Apa benda SAHABAT SEJATI tu? Erm... camner nak cakap ek? Aku sebenanrnya tak reti nak buat tafsiran-tafsiran tentang sahabat nie. Coz bagi aku, aku hargai semua sahabat-sahabat or klik-klik aku. Tapi Kyo nie special sikit ar... (yg lain jgn kecik hati ek). I can't describe in words tentang Kyo nie. For me, he is my best friend yang tak pernah menghampakan aku dan sanggup berada bersama-sama aku dalam keadaan aku susah dan senang.


Yup... friendship tidak boleh didescribe dgn words.. coz it is perasaan yang akan kita rasa apabila kita bersahabat dengan seseorang itu. I bet most of you ada best fren kan? Best fren tu tak semestinya kita kena jumpa dia hari-hari or tak semestinya dia akan ikut je apa kehendak kita. Best friend is "a friend yg dalam keadaan kita gembira dan susah... dia akan sentiasa ada untuk mendengar masalah kita walaupun dia mungkin tak mampu untuk menyelesaikannya".


Kyo is that type of friend. Sebab tu la aku treat Kyo sebagai best friend aku walaupun aku tak sure Kyo anggap aku apa. Eventhough dia lagi muda daripada aku, tapi dari segi kematangan... dia memang boleh aku percayai sebagai sahabat baik aku.


Last week dalam keadaan aku tension giler babi, Kyo sanggup luangkan masa dengan aku melahar di Bukit Bintang... muahahaha. Kitorg lepak Bukit Bintang berkaraoke sampai kul 4 pagi sambil menikmati juadah supper yang penuh dengan kolesterol. Banyak gak kitorg makan... sampai dah takleh nyanyi sebab makanan dah penuh kat kerongkong. Nyanyi from pukul 12 suku malam sampai kul 4 pagi 2 org je... fuh... sampai serak ar jugak suara masa nak nyanyi lagu Cinta Kain Putih tu... hahaha...


Penat woo... mata pun dah ngantuk giler lepas balik karaoke. Tapi kitorg sambung berborak sampai pukul 5.30 pagi and then tidur. Thanx Kyo sebab temankan aku. Terima kasih sebab sanggup meluangkan masa bersama-sama aku, mendengar segala keserabutan hidup aku dan sanggup berpenat lelah datang naik tren ke Bukit Bintang. You're such a wonderful gift yg Tuhan kurniakan kepada aku selama ini.


Walaupun suara kau sengau ala-ala Achik Spoon, I really enjoyed the karaoke session that night. Dan aku amat-amat menghargai setiap detik aku bersama-sama dengan kau malam tu (fuhh... macam gay couple la plak).


"A loyal friend laughs at your jokes when they're not so good, and sympathizes with your problems when they're not so bad". ~Arnold H. Glasgow


Dalam dunia ini, sebenarnya agak sukar untuk mencari sahabat sejati. Dunia yang penuh dengan kepura-puraan di mana manusia hanya mementingkan dirinya sendiri sahaja dan mengenepikan orang lain. Dunia di mana manusia diajar untuk menindas dan bersaing dengan org lain. Dunia yang tidak pernah adil dan tidak pernah jujur untuk memberi makna yang suci untuk sebuah persahabatan.


Terima kasih Kyo atas segala masa dan perhatian selama ini. Sekali lagi Kyo telah membuktikan bahawa dia adalah kawan yang layak bergelar SAHABAT SEJATI walaupun suaranya tidak sehebat Mawi masa dia nyanyi lagu 'Kian'... huhuhu. Benar, sahabat itu umpama tangan dan mata : "Apabila mata menangis, tangan akan menyapu air mata itu, dan apabila tangan terluka, mata pula akan mengalirkan air mata... menangis kerana kepedihan".





P/S - Tadi baru terbaca iklan dalam internet pasal kelas vokal Hazami... mana ar tau leh asah suara jadik penyanyi... takkan ar nak jadik pelacur plak? Hahaha...

3 comments:

NuMB3RS said...

erm...what kind of photos that u want dude?

Anonymous said...

emmmm bukan hari tu ko ke yg ckp ko takde kawan tp banyak klik?

dh berubah fikiran la ni?

NuMB3RS said...

huda.. ko sure tak faham DEFINITION aku... bila masa plak aku ckp aku TAKDE KAWAN LANGSUNG? lain kali baca sampai abis.... jgn malas... jadik cikgu mana leh malas... hahahaha...