Tuesday, March 11, 2008

KeDai MaMaK DaN FOREX



Smlm ada sorg member aku called. Ajak minum kat kedai mamak kat Subang. Kedai tu mmg fav kitorg. Tp disebabkan ke'busy'an melampau aku, so aku terpaksa tolak secara baik. Then bila aku fikir balik, rasa macam dah lama je tak lepak kedai mamak. Minum teh and makan roti canai... fuhh... rindu siottttt. Rasanya dah sebulan lebih gak tak g mamak. Sejak harga tepung naik and pengalaman makan roti canai yang harganya di luar tabii... aku seolah-olah dah boikot dah kedai mamak. Kedai mamak nie yang bestnya adalah pengurusan dia yg cekap berbanding dengan kedai Melayu. And kalau diperhatikan sistem kedai mamak nie, diorg mmg share the same method of the business... maksudnya kaedah pengurusan perniagaan yang sama. Tak macam kedai Melayu, buat sendiri-sendiri and nak kaya sendiri-sendiri. Kalau boleh dari ke cashier sampailah ke tukang masak nak amik ahli family sendiri walaupun si tukang masak tu masak maggi pun tak lulus lagi (bukan semua,tetapi majoritinya). Sebab org melayu nie bab-bab rahsia keuntungan or kejayaan nie diorg kedekut sikit, tak mcm bangsa-bangsa lain. Whatever it is, dulu masa study kat universiti dulu, kedai mamak kat tempat aku tu dah kira macam Starbuck dah (menurut Farid)... walaupun ada banyak burung gagak berak kat situ. Hahaha... teringat kenangan silam...

The main thing yang aku nak cerita nie bukan pasal kedai mamak. Aku sebenarnya nak cerita pasal FOREX. Korg pernah dengar tak pasal FOREX? FOREX trading atau dalam bahasa mudahnya "perdagangan tukaran matawang asing" merujuk kepada transaksi perdagangan matawang asing di pasaran matawang antarabangsa. Di Malaysia nie, investment di dalam FOREX hanya dilakukan oleh bank-bank yang telah mendapat kelulusan daripada Bank Negara Malaysia sahaja. Namun, disebabkan ledakan dunia informasi dan kecanggihan teknologi maklumat (ayat skema masa karangan form 5), urusniaga FOREX juga boleh dilakukan secara online melalui internet.

Maka wujudlah platform-platform online FOREX or online brokers FOREX seperti Marketiva, Easy Forex Ltd., FXCM LLC, Swiss FC, GNI Touch dan sebagainya (senarai penuh boleh tgk kat : http://www.forexturtle.com/Brokers.aspx ).Bermakna, tanpa bank pun, kita boleh menjalankan urusniaga FOREX sendiri di mana-mana sahaja dengan capaian internet dengan kebebasan masa kita (kalau kat jamban korg ada access internet pun korg boleh main FOREX sambil berak).

Di Malaysia, forex trading secara online nie bukan suatu benda yang baru. Dah lama dah benda nie, aku rasa sejak tahun 1980-an lagi. Cuma masa tu yang terror FOREX nie hanyalah org-org Cina yang ada ilmu FOREX. Org-org Melayu tak ramai yang tau. And business nie aku rasa tak sesuai utk org Melayu sebab sikap tamak org Melayu (bukan semua) merupakan musuh yang paling utama dalam urusniaga FOREX. And untuk menjadi seorang TRADER (PEDAGANG) FOREX, perlu ada ilmu. Kat universiti mmg takde ilmu-ilmu pasal FOREX nie, so kena blajar sendiri (kelas,latihan,bengkel,online,bacaan dsb).

Pengalaman aku, aku dah ikuti kelas FOREX ini tahun lepas dan menuntut dengan seorang Tuan Guru (bukan Tuan Guru Nik Aziz tau). Yuran kursus CUMA RM900 termasuk makan dan minum di Petaling Jaya. Tok guru aku nie ajar main FOREX guna platform Marketiva. Ermm.. something new for me... mmg susahlah FOREX nie sebab the reality is "FOREX deals dengan risiko yang sangat tinggi dalam keadaan pasaran yang tidak menentu". Aku belajar 25 kaedah analisis pasaran FOREX sampai kepala aku pun dah pening and mata pun berpinar sebab beban pembelajaran yang mendera jiwa dan raga.

Frankly, belajar FOREX nie mmg lah susah giler, tapi bila korg dah terror... korg boleh buat duit beberapa saat sahaja (dengan andaian bahawa korg ada modal yang cukup dan pengalaman yang banyak). Kalau korg mmg tak dilahirkan sebagai TRADER, maybe korg boleh jadik INVESTOR. INVESTOR bermaksud korg melaburkan modal korg kepada TRADER yg menjalankan urusniaga FOREX ini atas dasar kepercayaan dan keyakinan yang tinggi bahawa trader tersebut mampu mencatatkan keuntungan atas modal yang korg laburkan.

Maka, disebabkan kesuntukan masa dan kerja, walaupun aku dah g kursus, aku lebih selesa menjadi INVESTOR. So, dengan berbekalkan modal USD1000 = RM3500, aku invest kepada seorang trader, namanya Encik Azmi yang mempunyai 17 tahun pengalaman dalam bidang FOREX ni. Alhamdulillah, setelah hampir setahun dengan Encik Azmi, aku dapat pulangan yang agak banyak (RM400-RM1200 sebulan , bergantung kepada bilangan trading dan keadaan pasaran) dan dalam masa yang sama juga ada beberapa org yang join akaun bersama-sama dengan aku.

Untuk sesapa yg nak join dengan aku tu, anda dialu-alukan. Coz, kalau korg simpan duit kat bank or ASB pun, setahun berapa korg dapat? Simpan RM3500 setahun dapatlah RM300 dalam ASB tu. Dgn FOREX, paling cikai pun dapat RM400 sebulan. Menarik bukan? Cuma, aku nak tekankan di sini bahawa... kepada new traders yang nak join (juga peringatan kepada rakan-rakan yang dah join)... aku ada beberapa facts ttg FOREX dan investment dalam FOREX yg aku nak kemukakan.


@FAKTA 1 : FOREX ADALAH URUSNIAGA YANG SANGAT BERISIKO TINGGI

- Dalam Decision Theory, decision maker dalam FOREX akan deals dengan keadaan yang 'uncertain' dan berisiko tinggi. Apabila keadaan pasaran itu tidak menentu, trader tidak digalakkan untuk buat trading kerana risikonya sangatlah besar. Peraturan yang sama juga digunapakai untuk para investor. Kalau korg tergolong sebagai kumpulan individu yang bersedia mengambil risiko yang tinggi...welcome to my club. Kalau tak berani deal dengan risiko yg tinggi, korg pegilah jual nasik lemak ke , nasik kerabu ke or bukak gerai makan. Hahaha...


@FAKTA 2 : HANYA INVEST APABILA ADA 'LEBIHAN WANG'

- Kepada sesapa yang nak join invest dalam FOREX dengan member aku tu, aku nasihatkan korg fikir semasak-masaknya. Sesapa yang tak cukup duit or nak guna duit, anda tak digalakkan untuk invest. And also, jangan sesekali berhutang untuk invest dalam FOREX kerana pulangannya 'tidak sentiasa indah'. FOREX bukan skim cepat kaya atau HYIP yg ada fix return. So, walaupun 'dijelaskan' bahawa average profit antara RM400-RM1200 sebulan, tetapi ada juga ketikanya yang korg akan dapat kurang daripada itu or maybe korg akan rugi dan hilang semua modal korg. Maka, aku hanya akan menerima investor yang mempunyai 'lebihan wang' (lebihan wang bermaksud duit dah byk giler dan dah tak tau nak buat apa), sebagai modal... bukannya org yg tak cukup duit atau org yg berhutang.


@FAKTA 3 : PROFIT BERGANTUNG PADA TRADING DAN KEADAAN PASARAN

- Profit atau keuntungan yang korg dapat dengan bermodalkan RM3500 tersebut adalah bergantung kepada KEKERAPAN TRADING yg dilakukan oleh trader. Sebagai contoh, kalau trader masuk hospital, cuti bersalin atau pergi umrah dan tak buat trading, maka profit yang korg dapat akan kurang seperti yg 'diiklankan' (iklan itu penting sebagai strategi pemasaran dan untuk menarik pelabur). Analogi mudah : "Kedai mamak takkan dapat untung pada hari Khamis kalau mamak tersebut tak bukak kedai pada hari Khamis". Secara mantiknya pula, kalau kedai mamak itu bukak pada hari Khamis pun, belum tentu kedai mamak itu akan dapat untung kerana ia juga bergantung kepada bilangan pelanggan yang datang(pasaran).

Dalam kes FOREX, dalam keadaan pasaran yang sukar dijangka dan tidak menentu, trader kemungkinan akan mengalami kerugian dan kerugian itu juga harus ditanggung oleh investor yang ingin menyelamatkan modalnya supaya tidak hangus 100% (investor harus mengekalkan margin modal supaya modal tidak lesap). Untuk mengelakkan risiko kerugian ini, trader biasanya mengambil langkah selamat untuk tidak melakukan urusniaga atau trading dalam keadaan pasaran yang sebegitu. Maka hasilnya, profit yang diperolehi oleh investor akan berkurangan.


KESIMPULAN :-

Ok... malas aku nak membebel panjang sebab kalau aku melalut-lalut nanti korg bukannya faham sangat. Kalau aku nak explain lagi pjg, ia terlalu bersifat teknikal dan takut tak tercapai akalmu nanti. So, for guys or gals yg ada lebihan wang, sanggup deal dengan risiko dan faham serba sedikit ttg dunia FOREX ini... anda dijemput untuk berkongsi keuntungan dengan aku dengan bermodalkan RM3500. Tiada sebarang paksaan untuk anda invest, tiada sebarang hukuman dikenakan sekiranya anda tidak mahu kerana negara kita adalah sebuah negara demokrasi yang membenarkan kebebasan untuk menentukan halatuju 5 buah kerajaan negeri dengan tidak mengundi BN (tiba-tiba masuk bab politik).

Dengan ketelusan tanpa penggunaan dakwat kekal atau sebarang cara, anda juga boleh 'request' untuk keluarkan modal anda semula sekiranya anda tidak berpuas hati dengan keuntungan yang mungkin pada anda sangat sedikit berbanding dengan tahap kehalobaan anda (org Melayu nie kalau boleh nak modal RM1, untung nak dapat sampai RM1 juta). Aku dan Encik Azmi hanya 'berkongsi' rahsia menjana wang dengan pelaburan FOREX, tak lebih dari itu. And it is a sad thing to know yang ada juga a few peoples yang dah join pun still tak faham and tak puas hati dengan sistem kitorg nie sedangkan diorg tak pernah rugi pun (maknanya modal still ada), cuma keuntungan bulanan tu yg sedikit. Ada jugak yg kata aku tipu, hello? kalau setakat RM3500 yg ciput tu aku nak tipu apa? Kalau modal dia RM3.5 juta tu ada logika la jugak kalau aku nak tipu dia.

So, yg tak berapa puas hati itu, anda 'dimohon' secara baik untuk withdraw kerana anda bukanlah org yang tergolong di dalam individu yang boleh deals dengan rsiko yang tinggi. Mungkin FOREX bukan 'dunia' anda kerana kecetekan pengetahuan anda telah membataskannya. And aku pun tak nak amik risiko yg tinggi untuk deal dengan org-org yg tak berpengetahuan FOREX seperti anda. Thanx for the new members yg berminat untuk join dan terima kasih atas segala kepercayaan yg diberikan selama ini. I just want to share something yg bagi I boleh membantu org lain untuk berjaya dan mendapatkan extra money dengan cara yang real dan mudah.

But in Typical Malay world, sharing the formula of succces jrg sekali berlaku dan jarang sekali dihargai. Sebab itulah kedai Melayu akan terus mundur apabila strategi perniagaan mereka tidak pernah dikongsi bersama dengan rakan-rakan sebangsa dan seagama berbanding kedai mamak atau kedai cina yang mengutamakan empayar perniagaan berdasarkan kaum. Sometimes, it is ok to be selfish macam tokey kedai Melayu, daripada cuba untuk menolong rakan sebangsa yang berprasangka yang bukan-bukan because we know that typical Malays are always typical... yup... it is true...no heart feeling ok?




P/S- Sesapa yg nak join tu jom jumpa aku, kita makan roti canai ngan teh tarik kat mamak... lama aku tak makan makanan yang berkolestrol nie... hahaha...




No comments: