Monday, March 17, 2008

'KLiK' SeKaWaN GaGaK



Pagi tadi aku sengaja pergi opis lambat. Kelas start pukul 10. Ada banyak masa lagi. Tu yang best keje kat sini. Suka hati mak bapak nenek tiri aku je nak masuk pukul berapa tanpa dikongkong oleh sesiapa. Nama pun kerja kerajaan... disebabkan negara kita nie mengamalkan sistem demokrasi terpimpin, so tak kuat sangatlah kongkongan atau tekanan masa untuk punch in tu. The most important thing is kerja yang diberikan siap dan tidak ada sebarang komplen dari 'client'. Huhuhu...kerja gov, tapi falsafah kerja macam swasta la plak...


On the way aku g opis, tiba-tiba sekawan gagak dengan selambanya terbang kat atas kepala aku. Byk woo... ada dalam 20-30 ekor. Kat Shah Alam ni gagak memang berlambak. Bising giler. Sib baik la gagak bising waktu siang je... kalau tak dah lama gagak-gagak kat sini kena tembak macam operasi tembak gagak besar-besaran tahun 1995 dulu. Uniknya gagak, walaupun burung ini tidak secantik merpati dan kotor (sebab makan benda-benda kotor), gagak adalah antara spesis burung yang kita selalu lihat terbang 'beramai-ramai' atau sekawan. Jarang kita tgk gagak terbang 'seekor dirinya' tanpa kawan-kawannya yang lain.


Ironinya, dalam coretan kali ini, aku ingin bercakap tentang kawan atau hubungan persahabatan. Sepanjang lebih dari suku abad aku hidup, dah macam-macam perangai org aku jumpa. Masa sekolah rendah and menengah, sure korg pun ada kawan baik masing-masing... betul tak? Tapi tidak bagi aku. Kalau cikgu sekolah aku tanya "Siapa kawan baik awak?", aku selalu jawab "Tak ada". Kenapa? Sebab takde istilah kawan baik atau sahabat baik dalam kamus hidup aku.


Bukannya aku tak pernah cuba carik... tapi mmg tak jumpa pun. Org yang mungkin kita anggap baik atau kita kategorikan sebagai sahabat baik, belum tentu org itu akan anggap kita sebagai kawan baik dia. Mungkin dia anggap org lain yang menjadi kawan baik dia. Maka, ketidaksefahaman akan berlaku di sini. Ketidaksefahaman itu berlaku secara literal untuk memberi makna kepada frasa "kawan baik" atau "sahabat baik" itu sendiri.


Justeru dengan demikian, disebabkan makna frasa yang bersifat subjektif, maka aku 'buang' istilah "kawan baik" atau "sahabat baik" itu dalam kamus hidup aku. So nak ganti dengan apa? Aku selesa guna perkataan "KLIK" (dipinjam dari perkataan Inggeris collegue). Klik di sini bermaksud individu atau rakan yang "kita berasa selesa bersama-sama dengannya untuk aktiviti-aktiviti yang tertentu dan kita boleh menaruh kepercayaan kepadanya". Itu definisi aku sendiri... kalau korg nak buat definisi korg sendiri, korg tulis la dalam blog korg... jangan menggatal nak betul-betulkan definisi aku kat blog aku ni. Hahaha...


Bagi aku, klik lebih menyelesakan. Aktiviti yang berbeza akan melahirkan klik yang berbeza. Sebagai contoh, kalau aku nak tgk wayang, aku lebih suka keluar dengan Si A atau B, tapi bila aku nak g karaoke, aku akan rasa best kalau aku pergi dengan C,D and E. Bermaksud, A dan B tadi hanya klik aku ketika aku pergi tgk wayang... C,D and E tu klik pergi karaoke sahaja. Begitu juga untuk aktiviti-aktiviti yang lain seperti memancing ikan, clubbing (kepada yang suka clubbing), makan-makan, shopping, drifting, scuba diving, spa and refleksologi dan sebagainya (itu semua cth-cth aktiviti). Maka secara matematiknya, akan terhasillah n klik untuk n aktiviti yang berbeza...


Dengan klik, kita tidak akan ada sebarang ikatan sentimental seperti ikatan persahabatan yang lain. Suka hati aku la nak keluar dengan sesiapa pun dan sesuka hati diorg jugak nak ajak aku ke atau tak nak ajak ke kalau diorg pergi mana-mana. Maknanya aku akan bebas tanpa sebarang kongkongan seperti bebasnya gagak-gagak yang berterbangan di langit... hahaha....


Gambar yg aku paste tu adalah 2 org mamat yg menjadi klik aku untuk makan-makan di Johnnys dan borak-borak santai. Mamat yang sebelah kiri tu (yg nak cium org macam gay tu) juga boleh dikategorikan sebagai klik untuk karaoke aku sebab aku rasa suara dia best berbanding suara mamat sebelah kanan tu. Hahaha.... itu sebagai contoh... Tapi bila aku g shopping plak, aku lagi selesa pergi dengan Aiman atau Irfan. Kalau tgk wayang best dengan Syeera atau x-student aku (nama dirahsiakan)... and kalau nak beli hp or kamera digital, aku rasa si Shah dengan Mirul adalah yang terbaik sebab diorg berpengetahuan dalam gadget-gadget terkini nie. And kalau nak lepak Bukit Bintang sambil makan durian mahal, ajak Kyo lagi best... huhuhu... Hasilnya, klik aku jadik banyak bergantung kepada bentuk aktiviti yang hendak aku buat.


Menariknya klik ni, setelah sekian lama melakukan aktiviti bersama-sama... kita akan dapat merasai keserasian dalam klik tersebut. Dari keserasian inilah akan timbulnya kepercayaan dan tolak ansur. Percayalah bahawa kita tidak akan dapat hidup dengan gembira tanpa kawan yang boleh mempercayai kita. Normally, sesiapa yang jadik klik aku akhirnya akan menjadi org yang aku boleh percaya untuk berkongsi suka dan duka. Dengan klik juga kita dapat meluahkan masalah-masalah yang terpendam dan maybe kita nak opinion dari klik kita terhadap apa juga konflik yang kita alami.


Senang citer, klik akan menjadi kawan yang baik... tetapi belum tentu kawan yang baik itu dapat menjadi klik kita. Kita semua manusia... dan manusia itu tidak sempurna... hidup kita saling melengkapi antara satu sama lain. Khalil Gibran pernah menulis : "sahabat itu adalah keperluan jiwa yang mesti dipenuhi...". Begitu juga penyair tersohor Cairil Anwar yang 'memotretkan' sahabat sebagai "cerminan kepada jiwa-jiwa yang tandus dan sedang mencari arah dalam kehidupan..."... fuh puitis betul bahasa si Rangga nie.


Sahabat yang baik ibarat emas, tanpa emas kita masih boleh hidup... tetapi kita tidak akan merasai makna kemewahan. Kepada kawan-kawan aku di luar sana (sama ada anda membaca coretan ini atau tidak), anda mungkin tergolong di dalam klik aku dan mungkin ada juga antara kalian tidak tersenarai langsung sebagai klik aku. So, no heart feeling ok? Dan mungkin aku juga tidak sesuai untuk menjadi klik korg. Tak kisah pun... dan aku sama sekali tak terasa pun.


Cuma satu, hargailah ikatan klik atau persahabatan yang sedia ada. Jangan pentingkan diri sendiri dan jangan pula terlalu berkira terhadap semua perkara. Jaga adab dalam hubungan dan hati kawan-kawan yang kita kenal selama ini. Maaf atas keterlanjuran coretan ini buat mereka yang 'terasa'. Aku juga insan biasa... tidak sehebat Siddharta Gautama yang sanggup berkorban memotong secebis daging jarinya sendiri untuk diberi makan kepada seekor gagak yang kelaparan...





P/S - Rasa nak tembak je gagak Shah Alam nie... bising siot! Jom... sesapa nak jadik klik aku kita tembak gagak...hahaha...

6 comments:

Anonymous said...

Weh...

Tukar r gambar aku yg bersopan skit...
Siot r..
Tp.. suara aku mmg lagi best dari mamat yang sebelah kanan tu.. haha~

NuMB3RS said...

huhuhu...gambar tu je yg plg 'kacak' yg aku ada...

Anonymous said...

bila nak jadi klik teh tarik pulak ni?

-zainur

Nonchalantly anxious said...

Well done Gusti.
Your blog is very very interesting indeed..rasa macam kelas bahasa Melayu pun ada (pujian ni).

Jemima

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Transplante de Cabelo, I hope you enjoy. The address is http://transplante-de-cabelo.blogspot.com. A hug.

NuMB3RS said...

thanx ek jemima and transplante...