Wednesday, January 2, 2008

2008 : Do oR Do NoT, THeRe iS No TRY -YODA


Hari nie keje macam biasa... iklim dalam opis pun macam biasa. Walaupun dah tahun baru, tapi level kemalasan still sama macam tahun lepas. Entah la tak tau kenapa. Maybe sebab kelas start lambat lagi kot. Mood pun ada kureng skit. Lunch tadi si Zue yg blanja. Makan kejap je, berborak tu yang sampai 1-2 jam. Apa nak buatkan... keje government. Memang relax la. Bukan kita je yang buat macam tu, yang senior staff lagi la teruk. Siap boleh balik rumah antar anak sekolah lepas punch in masuk opis. Tapi disebabkan senioriti, maka benda-benda macam tu tutup sebelah mata je. To be fair, kita pun buatlah benda yang sama (mana la org tak kata staff gov nie pemalas kan?).


Sepanjang tahun 2008 nie ada 3 benda yang aku cuba nak capai, untuk kewangan aku, minat aku dan untuk kepuasan diri aku sendiri. Aku huraikan satu persatu apa yang aku plan sepanjang 2008 nie atau dengan kata-kata lain ketiga-tiga benda nie ialah AZAM TAHUN BARU aku. Aku sebenarnya tak suka guna perkataan AZAM nie sebab dah ramai sgt org guna. Nampak terlalu klise dan tak begitu realistik. Maka untuk menjadikannya lebih objektif, aku guna perkataan PERANCANGAN atau PLAN (mcm MLM la plak). 3 PLAN aku untuk 2008 :-


@DIARI SEORANG LELAKI

- Aku memang minat giler menulis. Nak kata aku nie berbakat sangat dalam bidang penulisan, aku takde la ngaku sampai macam tu sekali sebab aku takde pendidikan or kursus formal tentang dunia penulisan nie. Bakat sikit-sikit tu ada la sebab sejak aku sekolah menengah aku suka masuk (dan menang) Pertandingan Penulisan Esei atau Puisi. Aku memang suka menulis. Aku tulis sebab aku ada banyak idea kot. Aku ada banyak idea yang aku kutip daripada pembacaan dan pengalaman aku sendiri. Selama ini aku menyampaikan idea aku dengan cara berdebat, berhujah, bercakap dan bergossip atau dengan term yang paling mudah selama ini aku meluahkan idea aku secara lisan. Tapi ada seekor junior kolej aku kata aku nie 'bermulut jahat' dan 'menyakitkan hati', so tahun 2008 nie aku nak kurangkan kesakitan hati org-org di sekelilingku dengan cara menulis (si junior bingai tu sure tak tau ayat penulisan aku lagi tajam dari lidah aku). 2008 : Get ready... aku akan cuba jadi penulis yang berminda dan berwawasan! Aku akan cuba sebarang genre dalam penulisan termasuklah menulis lirik lagu sekolah... hahaha...


@MONEY...MONEY...MONEY...

- Bukan semua benda dalam dunia nie boleh dibeli dengan duit kan? Tapi kita juga harus menerima realiti bahawa segala benda dalam dunia nie memerlukan DUIT (sampaikan nak g kencing 1-2 minit tu pun kena bayar). Tahun 2008 ini aku akan gandakan side income aku bagi menampung keperluan kewangan dan ekonomi aku supaya aku tak rasa azzab sangat hidup kat muka bumi ini. Selama nie aku tak manage sangat duit aku, start 2008 ini dan dengan berbekalkan semua pengetahuan aku dalam bidang perancangan kewangan, aku akan mengurus duit aku sebijak mungkin. And bad news to all my frens and sedara-mara, mulai 2008 aku sama sekali tidak akan membenarkan sesiapa berhutang dengan aku KECUALI hal-hal kecemasan (kecemasan = mak atau bapak mati, rumah diromapak dan adik-beradik dirogol, tsunami, rumah terbakar terkena lahar gunung berapi, kecacatan kemalangan yang serius, menjadi mangsa pukau atau bomoh palsu dsb). So, tak payahlah berpenat lelah nak create cerita ala-ala Program Bersamamu untuk meminjam duit aku. Sama sekali tidak akan aku beri... muahaha... Aku kena jadi kejam sebab kat dalam dunia nie ramai yang senang jadi anjing. Bila dia susah kita tolong dia, then dia tikam kita balik. Mmg aku tak suka anjing yang pinjam duit macam nie... anjing jiran aku masa aku duduk kat Sarawak dulu lagi baik... menyalak pun kadang-kadang je.


@FITNESS FIRST

- Plan ketiga nie mmg untuk diri aku sendiri. Aku nak dapatkan berat badan ideal aku (67kg) dengan produk yang dah hampir 3 bulan aku beli nie. Fuh... susah woo nak trn weight nie... kena disiplin dan bersabar giler babi. Nak kata azzab tu... azzab la jugak. Byk benda yang tak boleh nak dimakan. Aku dah lama giler tak makan nasik macam org normal. Rasa macam alien plak bila org lain makan nasik, kita g minum shake je. Nasib baik la shake tu sedap. But, kalau org lain boleh trn kg, apa reason aku untuk tak boleh buat macam diorg kan? Tak ada logika plak kalau aku sorg je tak boleh buat. Aku akan buat sampaila aku berjaya...(berkata dengan penuh yakin sambil menggenggamkan tangan tanda tekad yang membara).


Itulah serba sedikit perancangan tahun 2008 aku. Ada lagi sebenarnya beberapa plan... tapi takleh tulis kat sini sebab yang lain tu termasuk dalam kategori perancgn sulit aku. Berjaya atau tidak aku akan serahkan kepada takdir. Yang paling penting sama ada aku BUAT atau TIDAK. There is no time to say 'I WILL TRY BLA-BLA-BLA... : coz that is BULLSHIT! It is weather you DO or DON'T!

3 comments:

Anonymous said...

ko nk mbesarkan alat sulit ker??hahaha

NuMB3RS said...

itu impian ko....hehehe

Anonymous said...

naik basikal jelah gi keje... dijamin sgt berkesan punye