Thursday, October 18, 2007

RaYa oH RaYa



Fuhh...lama aku tak tulis. Kat umah takde internet. Kena balik opis baru boleh tulis. Dulu ada internet...pastu org-org kat umah aku nie guna dengan sesuka hatinya...maka bil pun melambung la setinggi-tingginya. Then mak aku potong talian tetap kat umah tu...mak aku kata semua dah pakai hp...so tak perlu telefon sewaan kat umah tu. Aduss...abis takde tenet kat umah...


Sebab tu la aku balik opis awal...plus : kat umah pun tak wat apa-apa...raya 3-4 umah member and sedara, pastu dah tak tau nak wat apa-apa. Raya tahun nie aku rasa macam hampeh je. Suram dan buram. Actually mmg sama je dgn tahun-tahun lepas...cuma tahun nie aku rasa macam gampang je raya ni.


Naper ek? Frankly speaking aku benci dgn rutin raya yang aku dan sefamily sambut.

1 Syawal : bangun subuh + mandi + minum + g semayang raya + bersalam-salaman + makan + tunggu family pakcik-makcik + makan + layan tetamu + makan + tido + makan...sampai la ke malam. Bohsan woo...nak tgk tv pun aku nrasa rancangan tv macam siot je...ada la 1 drama aku tgk masa malam raya tu...apa entah nama dia...yg Rosyam Noor jadik cacat sebab kena langgar keter tu...itu je kot yg best...yang lain apa-apa entah merapunya. Rancangan tv pun makin tak berkualiti.


Apa kena ek raya tahun nie? Paling jauh aku jalan pun sampai JB. Umah aunty aku. Tu pun sebab dah lama tak datang. Malam g Danga Bay...penat woo...macam org Badwi plak asyik jalan kaki tak henti-henti...mmg penat macam gampang. Ini ke raya?


Apa yang berbezanya raya tahun nie ialah : aku bagi nenek,atuk,mak,bapak,adik,anak sedara aku duit raya + aku belikan mak aku sofa + aku tak makan byk sgt macam tahun-tahun lepas sebab aku on diet...yg lain tu sama je kot dan semakin suram rasanya. Kalau macam nie lah gayanya raya, aku lg suka puasa. Lebih seronok dan meriah berbanding raya (kununnya).


Entahla...aku pun tak tau naper. Maybe sebab aku dah besar kot. Tp dulu ustazah aku pernah kata, raya nie istimewa buat org-org yg puasa penuh je...ooo...patut ar aku rasa tak best sebab aku tak puasa sehari (akibat sakit tekak yg azab)...so mmg raya ni tak begitu istimewa untuk aku.


Sedih plak rasanya...tapi next year mak and bapak aku kata diorg nak g umrah and nak berpuasa and beraya kat Mekah. Sedihnya...camner la agaknya beraya tanpa parents ni? Rasa macam anak-anak yatim PERKIM la plak...tak sanggup aku nak fikir...tahun depan tu bukannya lama bai...lagi 360 hari je nie...camner ek agaknya...kalaulah umah aku ada internet, nanti aku citer kat korg azab ke tak raya aku tahun depan. Kalau azab...nampak gayanya aku balik opis awal la mcm nie...opis kosong...takde org...seram pun ada....muahaha...takpe...relax...kan raya?

No comments: