Wednesday, October 10, 2007

NiLai SeKePiNG KaD RaYa


Hari nie aku mengajar 2 kelas je. Coz kerja hari nie mmg half day. Then budak-budak semua balik kg beraya. Mmg takde mood sgt aku nak mengajar. Mood raya tu ada la sikit-sikit. Rasa mcm dah terngiang-ngiang je beduk berbunyi....huhuhu....

Kelas macam biasa. Senang, coz tinggal buat kuiz je untuk students. Sib baik dah prepare. Kalau tak prepare sgt, mampus aku. Students dah la jenis yg byk bertanya. Kdg-kdg diorg dah faham...saja je menggatal nak menguji keintelektualan aku...hahaha...don't worry 'anak-anak semua'...I'm expert...huhuhu...

After my first class, one of my student dtg...let we name it with MS. MS dtg and kata nak bagi something kat aku....dia bagi aku kad raya! And he is the one and only student yang bagi aku kad raya utk raya tahun 2007 nie.

So, what is the big deal? Nothing special coz selama nie mmg berlambak kad raya aku dapat. But for this year, MS adalah org pertama yg bagi kad kat aku. Dalam kad dia dia ada tulis supaya aku doakan kejayaan dia dalam paper yang aku ajar. Guess what? Selama nie aku rate MS as an average student je...nothing special about him. But then, this average student nie jugaklah yang igt kat aku and bagi aku kad utk wish selamat hari raya.

After my second class, ada satu lagi kad atas meja aku. From Group OGRAF, bekas student yg aku pernah ajar dulu. Frankly speaking, dulu aku mmg anti ngan group nie coz budak-budak dia byk complaint and kuat mengomen. But surprisingly, budak-budak nie jugak la yg igt kat aku balik. Ironi sungguh rasanya....

Hari ini aku belajar bahawa "kdg-kdg org yg kita anngap tidak penting dalam hidup kita sebenarnya mengingati kita atas apa jua jasa dan kebaikan yang kita pernah buat pada mereka sebelum ini...". Selama nie maybe aku silap. Aku selalu treat kawan-kawan aku yg selalu hanging out dengan aku dan yg aku rasa aku betul-betul rapat je...yg 'biasa-biasa' tu aku tak amik kisah sgt.

Tapi sebaliknya, yang 'biasa-biasa' nie lah yang sebenarnya mengingati kita dan tahu menghargai kita. Kawan yg kita rapat kdg-kdg...nak dgr diorg minta maaf kat kita pun susah bila diorg buat salah. Buat dek je...ye la...mentang-mentang ar kita rapat dengan dia. Then diorg amik kesempatan atas kebaikan kita. Seriously, I hate this type of friend...type yg hanya cari kita bila kita susah je : time nak pinjam duit, time putus cinta, time ditimpa musibah, time ada problem...waktu tu la nak carik member. Time bersenang lenang : bersukaria, tunang-kahwin, konvo, bercouple sampai tak igt dunia...tak plak nak igt kat member? Pelik aku...

Aku harap aku tak jadilah mcm tu...setakat nie Alhamdulillah aku igt kawan-kawan aku semua. Cuma mungkin berbeza dari segi layanan aku terhadap org yg aku dah lama kenal dengan org yang baru aku kenal. Selain daripada itu is nothing.

Dan ketika catatan ini ditulis, one of the OGRAF group yang hantar kad raya kat aku wish aku Selamat Hari Raya and Selamat Balik Kampung. Thanx to OGRAF group...and special thanx to MS...ternyata 2 keping kad dari kalian yang 'biasa-biasa' ini telah mengajar aku erti sebuah kejujuran dan ingatan ikhlas yang tidak ternilai harganya!

SaLaM aIDiLFiTRi...MaaF ZaHiR BaTiN!

No comments: