Tuesday, October 9, 2007

MR.BaRD YG HeBaT



Semalam aku jumpa seorang member lama (takde la lama sgt) kat Subang Parade utk berbuka dgn dia. Let we name it Bard. He is one of my fren kat kolej dulu masa study sama-sama and he was my junior. Lama gak la aku tunggu dia kat Kenny Rogers tu...sampai waiter kat situ 3-4 kali tanya aku dah order ke belum.

Nasib baik ar Subang Parade tu dekat je...then Bard sampai dalam kul 7.00. Lagi 10 minit nak berbuka. Sambil tersengih-sengih dia tegur aku...dia sama je macam dulu...dengan kesengalan dan kekiutannya, plus badan yang dah berisi sikit. Macam tak puasa je mamat nie...huhuhu...

Kitorg order apa entah...tak igt plak aku. Byk gak kitorg borak....gossip dahulu kala sampailah yang terkini. Nampak sgt Bard mmg dah lama tak contact member-member lain...byk perubahan yg dia tak tau.

Then aku tanya pasal perkembangan dan evolusi diri dia plak. Dia just mention yang dia enjoy kerja kat Subang nie, but nak cari kerja yang lebih stabil. Dia citer dia g interview KPLI and Insya-Allah kalau lepas, dia masuk utk intake next January.

He told me that, dia akan bertunang dgn gf dia skang nie seminggu lepas raya nie. Huhuhu...sajer jer aku nak korek, "camner ko simpan duit sampai kau leh plan nak ntunang and kahwin?"...coz aku rasa gaji dia takde la besar mana. Dia jawab yg dia simpan RM1000 monthly and terus bagi kat mak dia suruh mak dia simpan. Dia just guna balance of the money utk urusan-urusan lain....that's why dia boleh kumpul dekat RM20000 utk tunang and kahwin.

Simpan RM1000 sebulan? Kadang-kadang aku hairan gak camner lah dia boleh wat mcm tu? Aku nie kalau nak diikutkan gaji mmg lebih dari cukup...nak simpan lebih dari 1000 pun aku mampu...tp skang nie aku nak simpan 500 pun susah! Naper ek?

Finally aku realize yg selama nie mmg aku byk membazir. Beli minyak wangi lah, pergi shopping la, beli baju la...makan la...mmg byk giler aku membazir. Bulan-bulan duit habis bayar kad kredit and bil telefon. Aku tak tau la naper aku nie boros sgt...maybe sebab syok sgt dapat duit byk kot....tu yang rasa mcm nak abiskan je duit tu...

Patutlah mmg susah aku nak menyimpan...nak fikir utk tunang or kahwin jauh sekali. Umur pun makin meningkat. Kesedaran tu ada, tapi tak kekal lama. Time aku insap and sentap tu bilamana duit aku dah abis dan hampir sengkek. Masa tu la baru terasa 'azab' sangat. Pelik aku...apasal la aku takleh wat macam Bard ar?

Satu benda lagi yg aku respek kat Bard nie is : dia nie mmg sangat bersungguh-sungguh nak cari kerja and duit. Aku tau masa dia belajar dulu takde la bijak sangat...sengal semacam je...siap extend setahun lagi...dulu aku target mamat nie tak grad sebab byk main and kuar berdating je. Tapi jangkaan aku silap...yeah...don't judge the book by its cover...mmg aku dah silap...

Bard is amazing. He knows yg result dia tak berapa bagus, but dia still struggle utk dapatkan kerja yang baik. Dia rajin antar resume carik kerja and ada satu ari tu dia g 3 interview berturut-turut sebab dia mmg giler-giler nak kerja.Dia ada matlamat. Betul cakap cikgu kaunselor aku yg cun dulu...kalau kita ada matlamat, macam-macam kita boleh buat. Org yang malas is org yg tiada matlamat...so now we know kenapa most org Melayu malas kan? Sebab takde matlamat....semua benda dibuat dengan tidak bersungguh-sungguh tanpa minat.

So...aku nie takde matlamat ke? Pening gak aku fikir benda-benda macam nie. Aku rasa aku takde lah malas sangat...means aku ada matlamat yang hendak aku capai, tapi malangnya matlamat aku tu tak prioriti dalam hidup. Sometimes aku rasa aku 'suka byk benda' dalam hidup nie dan habiskan byk masa utk benda-benda tu...fuhh...rugi masa kan? Kalau aku wat macam Bard mau berpuluh-puluh ribu duit aku dalam akaun.

By the way Bard, thanx for sharing ur little piece of life with me. Ironically as for me...money is not everything... sometimes I enjoy my life like this to taste the sweetest thing of life that is so pricelss and which the money could not afford to buy it.

Thanx for the 'berbuka moment' at Kenny Rogers. Rasa mcm cepat je masa berlalu...2 weeks from now ko dah jadi tunangan org dah, then jadik husband org. Pastu jadik bapak org plak.I'm gonna miss u fren! Huhuhu...

Kitorg abis makan kul 8.05, aku pegang janji ko Bard utk blanja aku bila ko dah kahwin nanti...kali nie Kenny Rogers aku byr...it is ok...credit card ada...Huh! credit card lagi....asyik bayar hutang credit card je aku nie...camner la aku nak menyimpan 1000 sebulan ni??? Patutla ko boleh simpan byk Bard sebab ko suruh member blanja rupanya....huhuhu...baru kutahu...

No comments: