Monday, January 21, 2008

aPaBiLa SuPeRMaN MeMBuKa BaJu


Lama jugak tak jenguk blog. Hari-hari busy giler. Buat preparation untuk kelas. Tu la... masa cuti tak nak buat... asyik main game je. Skang dah kelam kabut. Lgpun buat apa nak bersusah-payah buat preparation. Aku bukannya hard-up sangat nak lelama kat CETNI. Kontrak pun 50-50... tak tau boleh sambung ke tak. So, tak payah la aku nak rajin gila-gila dan menghambakan diri kat sini. Atas sebab ATTITUDE (kononnya) maka berlakulah prejudgement yang unfair dalam karier aku yang maybe menyebabkan aku disingkirkan dari tempat nie.

Cakap pasal ATTITUDE, teringat kat Faizal Tahir. Mamat nasyid nie buat gempak bila bukak baju, singlet and tali pinggang masa konsert 8TV live! Gilos tul... mmg otai sungguh mamat nie. Nampak transformasi dia dari penyanyi nasyid ke penyanyi rock. Huhuhu...

Akibatnya, Faizal dihukum. 1)Kena buat kerja amal 3 bulan, 2)Tak boleh muncul secara live kat konsert or kat tv, 3)Bayaran royalti ditahan, 4)Digam dari membuat persembahan untuk apa-apa acara, 5)Dilarang menyertai Anugerah Juara Lagu next week. Giler ke apa?? Bukak baju pun boleh kena hukum sampai mcm nie sekali? 'Baiknya' org Msia nie...sesenang jatuh hukum dengan hukuman yang tak setimpal dengan kesalahan dia.

Aku bukan lah die-hard-fan mamat nie, tapi kalau korg fikir secara rasional... tak terlalu kejam ke hukuman tu? Hanya kerana membuka baju, karier Faizal terbunuh macam tu je? Bukan si Faizal nie bukak seluar or boxer! Dan secara tiba-tiba plak org-org kat Msia nie boleh jadik 'ahli moral' yang menghukum org sesuka hati, tapi dalam masa yang sama diorg pun 2 kali 5 malah ada yang lebih teruk lagi.

Faizal membuka baju... ya itu satu isu. Faizal sudah memohon maaf dan mengaku kesilapannya, maka di mana ruang untuk dia memperbetulkan diri kalau hukumannya seolah-olah suatu bentuk 'cubaan untuk membunuh kariernya'? Di mana keadilan? Keadilan utk Faizal mendapat hukuman yang setimpal dan keadilan supaya hukuman yang sama turut dikenakan kepada artis lain yang membuat kesalahan yang serupa?

Kenapa Camelia yang berpakaian seksi macam pelacur ketika membuat persembahan di konsert dulu tak dikenakan tindakan? Kenapa Dayang yang pakai macam tak cukup kain sampai nampak bulu ketiak sampai skang pun masih ligat beraksi di Planet Hollywood? Kenapa Ezlynn yang sengau yang nyanyi sampai nampak lurah dendam masa konsert Jom Heboh tak dikenakan hukuman kerja amal? Apa bezanya dengan Faizal???

Kalau nak diketengahkan isu ATTITUDE, moral artis Msia sebenarnya lebih kurang sama sahaja. Belum dijengah lagi mat-mat rock yang amik ganja dan dadah sebelum buat persembahan. Dan takde sesiapa pun bising kalau Mawi yang lalok belakang stage sebelum buat persembahan. Itu juga isu ATTITUDE. Kenapa tidak dikenakan hukuman? Atau artis-artis yang pernah 'berlakon' vcd lucah dan amik gambar bogel (kononnya superimpose)... adakah artis-artis ini digam atau dihukum? Sampai sekarang Wan Nur Azlin masih boleh berlakon, pelakon Anak Pontianak yg berbogel tu still mengilai kat tv dan pentas teater and M.Nasir biadap yang pernah menghina Tun Dr.Mahathir dulu tu masih bebas berkarya tanpa sebarang hukuman!

Usah bercakap soal ATTITUDE atau moral jika diri kita sendiri hitam berjelaga. Apa garis panduan untuk seseorang artis lelaki membuat persembahan? Adakah tercatat dengan jelas bahawa artis lelaki tempatan tidak dibenarkan membuka baju di khalayak ramai? Peraturan mana yang digunapakai untuk menjatuhkan hukum?

Fikir secara rasional. Jangan mudah menjatuhkan hukum hanya berdasarkan peraturan yang tidak standard dan tidak begitu jelas. Erm... nak komen lelebih pun tak guna, selagi mentaliti org kita mcm ni, selagi itulah benda-benda macam itu berlaku. Sayang sekali, karier Faizal 'dibunuh' oleh 'ahli-ahlui moral' bersandarkan peraturan yang tidak jelas hanya kerana superman itu membuka bajunya di atas pentas...


P/S- Aku setuju dengan Ku Seman Ku Husin, kalau bukak baju kat pentas kena hukum... ahli bina badan pun patut kena hukum sebab tayang body atas pentas...huhuhu...

3 comments:

Taichee~@! said...

waaa....

GUSTI tulis blog beb~@! Kagom hakuuu...

yeyyy boleh lepak sini, kan..

Psst: aku sampai givap bab FT nih..

NuMB3RS said...

LePaK La.... DiaLu-aLuKaN... aKu Pun seLaLu BaCa BLoG Ko...

Ticer Syah said...

cian pejal.. mmg depa ni tak adil... sowy, aku br jumpa blog ko nih. hoh..